Sunday, February 13, 2011

Apa itu Blog?

Rata-rata di antara kita mempunyai blog. Ada yang semakin ligat mengemaskini blog dan ada yang semakin liat. Ramai juga yang mula serius menceburkan diri dalam arena berblog ini kerana blog juga mampu menjana pendapatan yang lumayan jika kena pada caranya. Tetapi, apa yang anda faham tentang blog? Kata orang, tak kenal maka tak cinta.

Apa itu Blog?

Perkataan blog adalah singkatan dari web log. Aktiviti menguruskan blog seperti kemaskini blog dan menulis artikel baru di dalam blog dikenali sebagai blogging. Artikel-artikel yang ditulis dan disiarkan dalam sesebuah blog pula dikenali sebagai blog post, post atau entri. Individu yang menyiarkan entri-entri tersebut dikenali sebagai blogger. Ringkasannya, blog terdiri daripada tiga elemen utama iaitu blogging, blog post dan blogger.

Di Malaysia, kebanyakkan blog bersifat peribadi atau lebih dikenali sebagai personal blog. Blog seumpama ini lebih disukai pembaca kerana penulisan yang bersahaja dan ringkas. Hasil pemerhatian saya, ramai rakyat Malaysia memilih untuk menulis di blog peribadi kerana mereka bebas untuk menulis apa sahaja yang dirasakan patut. Biasanya, hanya seorang individu diperlukan untuk menguruskan blog tersebut. Purata trafik bagi blog seumpama ini pula sekitar ratusan ke ribuan pada setiap bulan.

Berbeza di luar negara. Kebanyakkan blog yang diwujudkan hanya fokus tentang sesuatu subjek. Blog seperti ini pula dikenali sebagai blog topik. Kemaskini atau artikel yang ditulis sentiasa bertepatan dengan topik blog tersebut. Sebagai contoh, Mashable merupakan blog popular mengenai sosial media. Artikel-artikel yang disiarkan hanya memfokuskan kepada topik itu sahaja. Blog topik biasanya diuruskan lebih dari seorang blogger. Mereka mampu menjana pendapatan yang lumayan melalui blog topik kerana blog seperti ini mampu menjana trafik mencecah ratusan ribu (ada juga yang berjuta) pada setiap bulan -- trafik yang tinggi adalah kriteria yang diperlukan untuk menarik minat pengiklan.

Di bawah ini adalah sebuah video yang menceritakan sedikit sebanyak tentang blog. Sengaja saya kongsikan agar anda semua lebih mengenali apa itu blog. Artikel seterusnya berkisar tentang RSS. Semoga terhibur dengan video ini...


Adakah anda juga blogger? Jika ya, apakah jenis blog anda?



No comments:

Post a Comment